Życie Podkarpackie nr 46/2017 Życie Podkarpackie nr 46/2017

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 324/2017, Poniedziałek 20 listopada 2017 r., Feliksa i Anatola
Opublikowano
Przemyśl
Chcą reaktywacji suchego portu
Żurawica, Przemyśl i Medyka tworzyły największy w Europie suchy port. W ostatnich 20 latach jednak coraz bardziej podupadał. Kiedyś przeładowywano tam 16 mln ton rocznie, obecnie nawet nie 2 mln ton różnych surowców. Jest jednak pomysł na przywrócenie świetności tego ogromnego kompleksu.
fot. Mariusz Godos

Za początek działalności „suchego portu” należałoby uznać październik 1947 r., w którym przyjęto pierwszy transport rudy żelaza w tranzycie do Czechosłowacji i NRD. Łącznie przeładowano wówczas 66 tys. ton. W następnych latach odnotowywano – dzięki przede wszystkim rozbudowie infrastruktury – systematyczny wzrost przeładowywanych towarów do wielkości 7,5 mln ton w 1960 r. Powstały estakady, rampy przeładunkowe, przystąpiono do budowy odmrażalni umożliwiającej szybki przeładunek w zimie. Kolejne lata to dalszy rozwój „suchego portu”. Zakupione zostały (...)

fot. Mariusz Godos
– Uważam, iż pytanie czy jest to potrzebne nie istnieje. Pytanie tylko jak to zrobić. W kręgach samorządów Przemyśla, Żurawicy i Medyki to nie temat nowy. Ziemia Przemyska od wieków leży na historycznym handlowym dukcie kijowskim. Teraz jego możliwości są jeszcze większe. Temat nabrał rumieńców, kiedy odwiedziła nas premier Beata Szydło – zdradził wójt gminy Żurawica Krzysztof Składowski.
artykuł premium
Przeczytałeś tylko fragment tekstu.
Chcesz mieć dostęp do pełnej treści tego i wszystkich
innych artykułów na Życie.pl?
Przejdź na wersję Premium
już od 5,99 zł miesięcznie
Masz już wykupiony dostęp? zaloguj się
Co otrzymasz w wersji Premium?
Dostęp do pełnych wersji wszystkich artykułów
Dostęp do e-wydań
Dostęp do ogłoszeń drobnych z gazety Życie Podkarpackie
Rabaty przy prenumeracie
Dowiedz się więcej
12 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
legia 94.254.145.155 11.07.2017

Ta ta ra ta... suchy port... pierdolicie trzy po trz...  

user
fantasta 83.31.125.158 11.07.2017

Pofantazjować można , czemu nie , przecież jest wolność słowa . A teraz poważnie , z kim  handlować od kogo surowce?. Nie ma Związku Radzieckiego , potężnego kraju z potężna gospodarką i surowcami. Pracowałem tam czyli w Żurawicy i Medyce w spedycji , widziałem te potężne masy różnych towarów masowych (różne gatunki rud żelaza , węgiel , paliwa ( np.lotnicze , mazuty , benzyny itd.) , widziałem ogromne dzwigi , tysiące wagonów towarowych i tysiące ludzi mających pracę jak kolejarze (różne specjalności)  , spedytorzy , pracownicy np.  CZH , Hartwigu, Polcargo , sanepid graniczny , celnicy 

sokiści , WOP i wielu innych dziedzin. To się nie wróci , te czasy przeminęły , nie ma niestety sojuza , nie ma półdarmowych surowców , wszystko jak widać w Żurawicy  i Medyce gnije , zniszczone przez ludzi i upływ czasu , pustki na kiedyś załadowanych torach , zostały tylko wspomnienia. Kto chce niech reaktywuje jego sprawa jego problem.


user
Beata 94.40.33.224 10:54:28 12-07-2017

Proszę czytać uważnie. Właśnie o to chodzi, aby cały szlak handlowy Europy Zachodniej z Chinami poszedł nie tylko przez Lublin i łódź, ale żeby na poziomie Rzeszowa skrzyżować ten szlak ze szlakiem handlowym Saloniki - kraje bałtyckie. Wtedy zyska również Przemyśl i okolice. Narzekacie Państwo, że Przemyśl się zwija, ale jak pojawia się pomysł (możliwy) to zamiast wesprzeć, wzmóc presję na polityków to krytykujecie. Samym narzekaniem się niczego nie stworzy. Pozdrawiam.

user
kasander 84.10.223.118 11.07.2017

Nie trzeba było się odwracać w 1990 roku do ruskich d..ą!
Niestety - fantasta wyżej ma rację.
Tragiczne jest to, że temu podobni  d....e jak ten wójt siedzący dzisiaj wszędzie na stołkach podniecają się co rusz tym co im np. sołtysowa powiedziała.

Ja się pytam - a myślenie to gdzie?

Nie boli przecież.

Tu już nie jeden (chociażby ten z wąsem) roztaczał fantasmagorie jakie to perspektywy będzie miał np.  szpital wojskowy.

Dla młodych informacja, że kiedyś był w Przemyślu szpital wojskowy co przetrwał trzy wojny w tym dwie światowe ale p.........j zmianie nie dał rady.

user
adc 94.40.33.224 12.07.2017

Może lepiej zabrać się za sprzątanie  i usunąć te dwa straszydla na ul. Wyszyńskiego

user
adc 94.40.33.224 12.07.2017
Ten pociag już dawno pojechał i trzeba odsunąć sie od toru bo naprawdę niema na co czekać
user
BWM9 91.240.223.12 12.07.2017

 Zakisły Przemyśl jak zwykle potrafi tylko biadolić nie mając pojęcia, co świat planuje naprawdę szczególnie komunistyczne Chiny, które stały się światowym gigantem planującym budowę nowego jedwabnego szlaku, którego jedną odnogą jest właśnie Medyka. Czytajcie wiadomości ze świata nie tylko ścierwomedia.


user
m 31.183.8.159 12.07.2017

Popieram takie inicjatywy

Gratulacje dla pomysłodawców

Życzę sukcesów

user
Kazimierz 31.183.17.123 12.07.2017

Sytuację w obu stacjach znam doskonale. Niemal wychowałem się na torach stacji Żurawica, tu pracowałem przez wiele lat, wcześniej pracował mój ojciec, tu też w służbie ruchu pracowałem niemal na wszystkich stanowiskach aż do naczelnika stacji włącznie. Stację Medyka również zna dość dobrze, bo w niej też byłem zastępcą naczelnika stacji, a w całym byłym województwie przemyskim byłe kontrolerem ruchu. Tak więc warunki i technologię pracy ob u stacji są mi bardzo dobrze znane. Oczywiście, że reaktywacja jest możliwa, ale pod wieloma warunkami, które dzisiaj dla wielu są niewyobrażalne. Podstawowy warunek to zawarcie umów handlowych ze wschodem i umów tranzytowych z kolejami tranzytowymi do Polski. Drugi warunek to, wielkie nakłady finansowe związane z przywróceniem niezbędnych układów torowych (w tym bocznic stacyjnych) w obu stacjach, tak dla bieżącej pracy ruchowej, jak i zaplecza trakcyjnego, wagonowego, drogowego, automatyki oraz służb i instytucji współpracującej z koleją. Trzeci warunek, to nakłady finansowe związane z remontami lub budową zaplecza socjalnego dla przyszłych pracowników, co zostało praktycznie zupełnie zniszczone lub zaniechane. Czwarty warunek, to wykwalifikowane kadry, bo przecież kadry nie ma, a przy braku polikwidowanych szkół kolejowych tak szybko się jej nie uzyska. Większość wykwalifikowanej kadry jest poza koleją, najczęściej na emeryturze lub w grobach! Tych problemów, które narosły przez ostatnie lata jest znacznie więcej i przyznam, że mi jest jednocześnie wstyd i żal wychodzić na kładkę w Żurawicy Rozrządowej, widząc takie zniszczenia. Nadal w oczach mam jej poprzednią wielkość, jej rytm i ilość lokomotyw pracujących we wszystkich rejonach stacji, a dziś mam w oczach tylko łzy i wspomnienia!

user
dziecko kolejii 77.98.10.159 17:42:58 12-07-2017

Ja wychowałem się w Żurawicy Rozrzędowej kiedyś to miejsce tętniło życiem  kilka tysięcy ludzi pracowało nawet z miasta przyjezdzali do pracy teraz już tam nie mieszkam lecz to miejsce będę miał w sercu szkoda że tak niszczeje

user
jacek 94.40.19.217 16.07.2017

Chińczycy są potęgą bo dbają o własne interesy. My niszczymy wszystko co nasze a dbamy o interes, amerykanów, niemców, żydów, faszystowskiej ukrainy. Jeżeli Chińczycy puścili by towar przez Ukrainę to do nas dojechały by puste  wagony 

user
mk 91.193.208.124 00:03:36 25-07-2017

""My niszczymy wszystko co nasze a dbamy o interes, amerykanów, niemców, żydów, faszystowskiej ukrainy.

 8 lat degenerackich rządów PO i PSL -u , dokonały totalnego spustoszenia  polskiej gospodarki  , prawdopodobnie na polecenie tzw"'zagranicy " , która teraz gdy zaczyna tracić swe wpływy , uruchomiła swoją agenturę. w postaci  totalnej opozycji , która już nawet nie kryje ,ze chce obalić legalnie wybrany parlament i legalnie wybranego polskiego prezydenta.  Polskie warcholstwo .  Destrukcja , anarchia są  znane od początków Pąństwa Polskiego  . Przywary te znać również i teraz   , to cechy narodowe Polaka . Sam nim jestem i choćby dlatego mam pełne moralne prawo  o tym mówić . Dzięki tym metodom "rządzenia " małe są szanse na poprawę tej nędznej sytuacji i przywrócenie   stanu sprzed ćwierćwiecza

Sonda
Czy bierzesz udział w obchodach Święta Niepodległości?
  • Tak, zawsze
  • Tak, czasami
  • Nie, nigdy
nr 46/2017
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium